Size: 40 (42 for the skirt)
Alterations: 3cm small back adjustment.
Fabric: a beautiful cotton lawn with an ethic print, purchased locally. Blue polycotton from
Minerva Crafts.
If you guys didn't notice the release of Deer and Doe's latest pattern, the
Centaurée dress, you're missing out!
As usual, I was lucky enough to be included in the testing process of this pattern, and, again as usual, it was a delight.
The
Centaurée dress was created by Eléonore almost on a whim (as she explains
here), the design came together very quickly, and I fell in love with it design immediately.
First of all, I was over the moon about a new Deer and Doe dress, because it's the type of garment I wear most often and enjoy sewing the most. Furthermore, the dress options by Deer and Doe rank between my favorite patterns ever (
Bleuet in primis, then
Belladone and
Sureau).
And once again, I wasn't disappointed!
Starting with the fit: as I mentioned countless times, I'm lucky enough to have exactly the type of body these patterns are designed for, so not only they flatter me, I also need to make very little alterations.
For Centaurée, I cut a size 40 and made a small back alterations, removing 3 cm from the back bodice. Actually that's what I did for my muslin, but when I cut my fabric I found it to be a little small, so I had to let out the side seam by exactly 3 cm total... I think it might be because some of the pieces of the bodice weren't cut correctly on grain (I didn't have enough fabric), but I'm not sure. I'll need to look out for that in my next version.
Centaurée is rated as intermediate, but an advanced beginner can tackle it as well. The only difficult aspects of this pattern are fitting the bodice correctly (please, please, PLEASE make a muslin) and sewing the bias tape precisely. The rest is actually really fun and quick to assemble. If the illustrated instructions are not enough for you, or this pattern still scares you a bit, there's a sewalong coming your way very soon! Yay!
I'm really in love with this dress and I want to sew many more, playing with just a print or a completely solid fabric (that's probably enough color blocking for me for a while) and with the strap placement... Maybe a maxy version too?
Taglia: 40 (42 per la gonna)
Modifiche: ridotto il corpino dietro di 3 cm.
Tessuto: Un bellissimo cotone con stampa etnica, acquistato localmente. Misto cotone blu di
Minerva Crafts.
Avete visto che oggi è uscito il nuovo modello Deer and Doe? Si tratta dell'abito
Centaurée.
Come al solito ho avuto la fortuna di essere una delle tester per questo modello, e come al solito, è stato un processo molto divertente.
L'abito Centaurée è stato creato da Eléonore quasi di getto (come spiega
qui), è stato realizzato molto velocemente, e io me ne sono innamorata subito.
Innanzitutto ero felicissima che si trattasse di un abito, il tipo di indumento che indosso di più e che mi diverte maggiormente cucire. Inoltre, gli abiti Deer and Doe sono tra i miei modelli preferiti di sempre (
Bleuet in primis, poi
Belladone e
Sureau).
E ancora una volta, non sono stata delusa!
A cominciare dalla vestibilità: come ho già detto un sacco di volte, ho la fortuna di avere il tipo di corporatura per cui questi modelli vengono pensati, perciò non solo mi donano, ma richiedono anche pochissime modifiche. Per Centaurée, ho tagliato una 40 e ho fatto una modifica per la schiena piccola, rimuovendo 3 cm dal centro del corpino dietro. In realtà è quello che ho fatto per la telina, ma dopo aver montato l'abito vero e proprio era un po' troppo stretto; ho allargato le cuciture laterali per un totale di 3 cm... Non so bene perchè sia successa questa cosa, se sia dovuta al fatto che alcuni pezzi del corpino non sono stati tagliati in drittofilo perchè mi mancava la stoffa... Dovrò starci attenta per la mia prossima versione!
Centaurée è classificato a livello intermedio, ma anche una principiante avanzata ce la può fare. Le parti difficili sono ottenere una vestibilità corretta (PER FAVORE fate una telina prima di tagliare il tessuto!) e cucire lo sbieco con precisione. Il resto è divertente e veloce da cucire.
Se le istruzioni illustrate non sono abbastanza o se questo modello vi spaventa ancora un po', c'è un sewalong in arrivo prestissimo! Evviva!
Sono davvero innamorata di quest'abito e voglio cucirne molti altre versioni, probabilmente a tinta unita o completamente stampati (basta color blocking per ora!) e giocando un po' con le bretelline... Magari anche una versione con gonna lunga?